Friday 12 October 2012

ماندگاری یک وقایع نامه

یومیه نویسی و یادداشت بر وقایع و ریپورت در عهد قدیم، همانی است که امروز به روزنامه می شناسیمش. این عصر اما، به ثانیه و کمتر، می توان لحظه نویسی ها رو مرور کرد و جهان و وقایع اش را ریپورت خوانی کرد که با همان آهنگ، دقت بیشتر هم می خواهد. وقایع نویسی تورین، هفت، سی روزی است که آغاز شده است و به هفته قناعت کرده است و امید روز-نویسی دارد به آینده. بضاعت قلمِ نشرش به توان و زمان جویندگان دانشش است و خلاقیت و ابتکارشان. همرهانش می روند و می آیند به درس، به کار، به مشغله، به معیشت، به نقد، به تقویتش، به دغدغه، به مسوولیت ... . آنچه می بایست جریانش کم و بیش شود و قطع نشود، این وقایع نامه تورین است. رمزش به پایه و اساسش است و به یاران هر دوره ی کوتاه و بلندش. ریشه دوانده و توشه می خواهد برای رشد. قلم بر دست و نگارش واقعه ای یومیه و ریپورت آن، نخست گامِ این رشد است. یکی از تورین گردیهایش می گوید و دیگری از روزی سخت که بر او گذشته است و دیگری از دلتنگی و امید و آن یکی از علوم و فنون. می نگارد آن یکی از ایران و یکی هم از خاطراتش. یکی هنر دان است و دوست دار فرهنگ و دیگری فیلم و موسیقی. شعر می سراید آن دیگری و دیگرانی ثبت می کنند لحظه ها را به تصویر... قلم بر دست و نگارش واقعه ای یومیه و ریپورت آن، نخست گامِ این رشد است.

خوش آمد

جمعه، پنجم اکتبر، مراسمی برای خوش آمدگویی به دانشجویان ایرانی ورودی تمام دانشگاههای شهر تورین برگزار شد.

این مراسم در سالن تورین برگزار شد. نماینده ای دانشگاهی از دانشگاه پلی تکنیک تورین و نماینده ای هم از شهرداری تورین سخنرانان این مراسم بودند. Mobility Department خانم باربارا بالائوری، مسوول دانشگاه پلی تکنیک تورین، ضمن خوش آمدگویی به دانشجویان ایرانی، از همکاری و فعالیت های دانشجویان ایرانی در روزهای ثبت نام ابراز خرسندی کرد. بالائوری، از دانشجویان خواست تا مشکلات و سوالهای خود را همچون گذشته با واحد بین الملل دانشگاه پلی تکنیک در میان گزارند.


 آقای سیمونه بلیوُ نماینده شهرداری تورین هم از دیگر مهمانان و سخنرانان این مراسم بود. آقای بلیوُ هم به دانشجویان ایرانی خوش آمد گفت و از برگزاری مراسم ابزار خوشحالی نمود و دعوت به همکاری های بیشتر کرد. 
 

چند فیلم کوتاه از فعالیت های دانشجویان ایرانی شهر تورین، ، پذیرایی، اجرای چند قطعه موسیقی ، شام و رقص از برنامه های این مراسم بود. همچنین از دانشجویانی که در بازه زمانی ثبت نام دانشجویان نو-ورود فعالیتهایی را  برای تسهیل امور و استقبال و راهنمایی دانشجویان انجام داده بودند تقدیر به عمل آمد. این مراسم که حدود 4 ساعت به طول انجامید توسط انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه پلی تکنیک تورین برگزار شد. بیش از 110 نفر در این مراسم شرکت کرده بودند. پیش از برگزاری مراسم هم ایمیلی با محتوای فارسی برای معرفی این برنامه نیز برای دانشجویان ورودی جدید و نیز دیگر دانشجویان سال پیش تحصیلی ارسال شده بود.

طرح هفته


زبانزد هفته

E' bello ciò che piace.
* ترجمه : “ قشنگ آنست که به دل نشیند ” شاید اکثر شما در زبان شیرین فارسی زیاد شنیده باشید که می گویند : “علف باید به دهن بزی شیرین بیاد” این ضرب المثل مترادف فارسی با ضرب المثل ایتالیایی بالاست.

ماشین زمان تورین



تا به امروز دیدگاه عمومی نسبت به موضوع ماشین زمان یا سفر در زمان بیشتر در حیطه تخیلات نویسندگان در داستانهای قرار داشته و هیچگاه نزد دانشمندان علوم تجربی جایگاهی نداشته است ولی در واقع، قوانین فعلی فیزیک امکان به حقیقت پیوستن مسافرت در زمان را رد نمی کنند. بدین ترتیب برای تشویق و ترویج مباحث علمی و بین چند رشته ای پیرامون مواردی از این دست، طرح ابتکاری کارخانه متولد شد که )The Time Machine Factory( ماشین زمانبرای اولین بار به صورت مشترک بین دانشگاه پلی تکنیک  و انستیتو )INRIM( تورین، رصدخانه فیزیک نجومی تورین ملی تحقیقات مترولوژیکی از روز 14 تا 21 اکتبر در این شهر برگزار می شود. این رویداد فراتر از یک کنفرانس علمی علاوه بر مسائل مرتبط با فن آوری مورد نیاز، به جنبه های اجتماعی-فرهنگی پیرامون سفر در زمان نیز می پردازد.

فروشگاه جدید اپل در تورین


کمپانی اپل ایتالیا, به تازگی تاریخ افتتاح فروشگاه جدید اپل در ویا روما تورین را اعلام کرده است. افتتاحیه در تاریخ ۱۳ اکتبر ساعت ۱۰ صبح برگزار میشود .
فروشگاه جدید اپل ، دومین فروشگاه بعدازشهر بولونیا است که محل آن در منطقه مرکزی شهرافتتاح خواهد شد. محل آن در کتاب‌فروشی منددری در تقاطع ویا برتلا در فضای وسیع حدود ۷۰۰ متر است .
صحبت افتتاح فروشگاه مرکزی اپل از آگوست ۲۰۱۱ که مطبوعات شایعه محل فروشگاه را برای اولین بار چاپ کردند آغاز شده بود . این شایعات درست بود اما پیشنهادش برای کریسمس ۲۰۱۱ بود. بیشتر از ۱ سال طول کشید و نهایتاٌ فروشگاه برای افتتاحیه آماده شد .
اپل ویا روما، درشهر تورین دومین فروشگاه خواهد بود که اولین شعبه آن در گرولگسکودر مرکز خرید "لگرو"است. این فروشگاه ۱۲مین در ایتالیا خواهد بود
در حال حاضر انتظارمیرود افتتاح سومین فروشگاه اپل در شهر فلورانس باشد






سارا برایتمن بعد از انوشه انصاری



سارا برایتمن خواننده سوپرانو و خوش صدای بریتانیایی اعلام کرده است که قصد سفر به فضا را دارد. این خواننده اپرا هفته گذشته در کنفرانسی خبری در مسکو اعلام کرد که عازم فضا خواهد بود. وی پس از انوشه انصاری، دومین زن فضاگرد و هشتمین فضاگرد در جهان خواهد بود. او گفته است:
"در طول زندگی، من همیشه میلی باورنکردنی برای سفر به فضا را حس کرده ام که اکنون آغاز شده است. سفر به فضا بزرگترین ماجرایی جویی ایی است که می توان تصورش را کرد. "
پیش از او دنیس تیتو (۲۰۰۱)، مارک شاتلورث (۲۰۰۲)، گرگوری اولسن (۲۰۰۵)، انوشه انصاری (۲۰۰۶)، چارلز سیمونی (۲۰۰۷ و ۲۰۰۹)، ریچارد گریوت (۲۰۰۸) و گی لا لیبخته (۲۰۰۹) به فضا سفر کرده اند.
هزینه این سفر کمی بیشتر از هزینه مسافرین قبلی آنست. فضاگرد قبلی 35 میلیون دلار پرداخت کرده بوده است و این در حالی است که آژانس فضایی روسیه خبر از توقف سفرهای مشابه را در سال 2010 اعلام کرده بود. اریک اندرسون، رییس سفرهای فضاگردان پیشتر گفته بود که هزینه این سفرها محرمانه است

 
سارا برایتمن علیرغم هنر، سفیر یونسکو در زمینه حمایت از فعالیت های زنان درعلوم و محیط زیست هم می باشد و به نظر می رسد برای این فعالیتهایش در این سازمان وابسته به سازمان ملل هم اقداماتی در انجام دهد. برایتمن بیشتر شهرتش را مدیون اجرایی در اپرای مشهور Phantom of the Opera است. او می گوید که موسیقی اش همیشه از فضا الهام گرفته است. او 6 ماه را برای آمادگی سفر در Start City در روسیه خواهد گذراند. او یکی از سه سرنشین فضاپیمای سایوز که از از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان، به فضا می رود خواهد شد. سارا برایتمن، نخستین موسیقی دانی نیست که به دنبال سفر فضایی است. پیشتر هم گروه 'N Sync در حال آماده شدن برای این پرواز بود که هیچگاه موفق به انجام آن نشد. سفر سارا برایتمن در بعضی نشریات از جمله مجله پاپیولار ساینس و چند وب سایت هم نقدهایی به را به چگونگی انتخاب این خواننده در میان دیگر هنرمندهایی که سابقه علمی هم داشته اند به همراه داشته است. در این میان به پردیس ثابتی که بیشتر شخصیت علمی دارد و در گروه راکی فعالیت هم می کند اشاره شده است.
پس از بازنشستگی سفینه فضایی ناسا، سایوز تنها وسیله ای فضایی است که قادر به این پرواز خواهد بود.

منابع: سایت Space و پوریا ناظمی

باز دید سفیر پاکستان از پلی تکنیک




در روز 10 سپتامبر سفیر پاکستان در ایتالیا به همراه هیات ارشد دیپلماتیک این کشور از دانشگاه پلی تکنیک بازدید کردند. خانم جانجوا ابتدا توسط رییس انجمن دانشجویان پاکستان مورد استقبال قرار گرفت و در جلسه ای با اعضای ارشد انجمن از مشکلات و خواسته های دانشجویان آگاه شد. پس از آن وی به دیدار نایب رئیس دانشگاه پلی تکنیک خانم مونتانارو رفت و در جلسه ای که حدود نیم ساعت به طول انجامید مسائل مطرح شده از سوی دانشجویان را بررسی کردند. در انتها سفیر به دیدار دانشجویان پاکستانی رفت و به صحبت با آنها پرداخت و آنها را به پیشرفت و اثبات کردن خودشان به عنوان بهترین دانشجویان خارجی در این دانشگاه تشویق کرد.

لازم به ذکر است که حدود 400 دانشجوی پاکستانی در پلی تکنیک تحصیل می کنند که از لحاظ تعداد دانشجوی خارجی، پس از چین در رتبه دوم قرار دارند. همچنین در پلی تکنیک حدود 90 پاکستانی در مقطع دکترا می باشند که بیشترین تعداد پاکستانی مقطع دکترا، در کل دانشگاههای دنیا است.

دعوت به همکاری



نشریه مستقل دانشجویی تورین از تمامی دوستان و علاقه مندان دعوت به همکاری می کند. این نشریه در حال حاضر بیش از 25 عضو دارد که هر هفته در حوزه های مورد علاقه خودشان به گردآوری مطلب و یا نگارش آنها اقدام می کنند.
 نشریه، به دلیل دانشجویی بودنش و مشغله درسی و تحصیلی، تنها می تواند به کمک و همراهی بیشتر دانشجویان مفیدتر و پربار تر شود. نزدیک به 7 ماه است که این نشریه فعال است و سعی کرده است ضمن پوشش خبرها، فعالیتها و رویدادهای ایرانیان و یا مفید برای ایرانیان، علاقه مندان به نوشتن را نیز با خود همراه کند. دانشجویان علاقه مند می توانند در شاخه های زیر یا موضوع های پیشنهادی خود همراه نشریه شهر تورین شوند:
علمی
ادبی و اجتماعی
فرهنگی و هنری
ورزشی
همچنین موضوع های صنفی و دانشجویی، خبری (درباره دانشگاه های شهر تورین و خود شهر)، تاریخی و نیز طراحی و صفحه آرایی و عکاسی از جمله دیگر فعالیت هایی است که می توانید در نشریه فعالیت کنید.
کافیست علاقه مندی و توانایی خود را با ایمیل نشریه در میان گذارید:

آشنایی با خوابگاه های شهر تورین



UNIVERSITY RESIDENCE TURATI خوابگاه



موقعیت مکانی : Via Montebello, 1خوابگاه دانشجویی در در نزدیکی مرکز شهر ، مناسب برای دانشگاه و پلی تکنیک تورین واقع شده است. شامل آپارتمان مستقل در سه طبقه می باشد..
تعداد اتاق ها:
- ۸ اتاق تک نفره
- ۱۰ اتاق دو نفره )و یا اتاق زیر شیروانی(
امکانات اتاق ها :
- حمام آب گرم در تمام روز
- اینترنت (ADSL)
- تلفن (توضیح اینکه تماس داخلی‌ دو طرفه و تماس از خارج خوابگاه یک طرفه از خارج به داخل انجام می‌‌شود)
- امکان استفاده از پریز مخصوص تلویزیون (در صورتی که خود دانشجو تلویزیون داشته باشد)
- یخچال
امکانات و سرویس‌های:
۱- کامپیوتر با اتصال به اینترنت ۲ - عرضه و تعویض هفتگی پارچه‌ها و ملحفه ها ۳- رختشویی / اتو ۴ -مکان تماشای Tv
۵- اتاق بازی(Game room)
ویژگی های خوابگاه) خدمات EDISU در نزدیکی خوابگاه
سالن مطالعه Study Room Via Michelangelo Buonarroti 17/bis   

Fontina cheese: پنیر فونتینا


پنیری تولید شده در منطقهٔ Val d’Aosta
ایتالیا نزدیک مرز سوئیس که یکی‌ از متنوع‌ترین پنیرهای جهان می‌باشد که هم در غذا, هم به عنوان پنیر خوراکی استفاده میشود.این پنیر از شیر غنی از ویتامینها با طعم دهند‌های طبیعی و بدون افزودن ماده‌ دیگری تولید میشود.فونتینا در کشور‌های دیگر هم تولید میشود و بسته به اینکه پنیر در کجا و در طی‌ چه مدتی‌ فر آوری میشود ،دارای بافتی نرم تا سفت با طعمی ملایم و خامه ای‌‌ تا طعمی تند متغیر است.پنیر فونتینای اصیل ایتالیایی‌ نسبتا تند با عطر و طعمی زیاد است که در آشپزی ایتالیایی‌ به خصوص در مناطق اطراف آلپ محبوب می‌باشد.پنیر تازه دارای بافت نرم و طمعی ملایم که طعم پنیر با افزایش سنّ تولید پنیر تند و خوش طعم تر با بافتی سفتر خواهد شد. .همهٔ پنیرهای فونتینا از شیر گاو تولید میشود و طبق یک قاعدهٔ کلی‌ از شیر خام استفاده میشود که هرچه شیر گاو تازه‌تر باشد پنیر کیفیت بهتری خواهد داشت. 
محتوای چربی پنیر معمولاً ۴۵% می‌باشد که باعث غنی شدن و خامه‌ای شدن بافت پنیر خواهد شد. رنگ پنیر زرد و کرمی روشن دارای پوست طلایی‌ و تیر ه تر است که درون پنیر خال خال با سوراخهای کوچک می‌باشد.این پنیر به خوبی‌ ذوب خواهد شد که می‌توان در غذاها یا برای صبحانه همراه میوه و نان سرو شود.