Friday 12 October 2012

سارا برایتمن بعد از انوشه انصاری



سارا برایتمن خواننده سوپرانو و خوش صدای بریتانیایی اعلام کرده است که قصد سفر به فضا را دارد. این خواننده اپرا هفته گذشته در کنفرانسی خبری در مسکو اعلام کرد که عازم فضا خواهد بود. وی پس از انوشه انصاری، دومین زن فضاگرد و هشتمین فضاگرد در جهان خواهد بود. او گفته است:
"در طول زندگی، من همیشه میلی باورنکردنی برای سفر به فضا را حس کرده ام که اکنون آغاز شده است. سفر به فضا بزرگترین ماجرایی جویی ایی است که می توان تصورش را کرد. "
پیش از او دنیس تیتو (۲۰۰۱)، مارک شاتلورث (۲۰۰۲)، گرگوری اولسن (۲۰۰۵)، انوشه انصاری (۲۰۰۶)، چارلز سیمونی (۲۰۰۷ و ۲۰۰۹)، ریچارد گریوت (۲۰۰۸) و گی لا لیبخته (۲۰۰۹) به فضا سفر کرده اند.
هزینه این سفر کمی بیشتر از هزینه مسافرین قبلی آنست. فضاگرد قبلی 35 میلیون دلار پرداخت کرده بوده است و این در حالی است که آژانس فضایی روسیه خبر از توقف سفرهای مشابه را در سال 2010 اعلام کرده بود. اریک اندرسون، رییس سفرهای فضاگردان پیشتر گفته بود که هزینه این سفرها محرمانه است

 
سارا برایتمن علیرغم هنر، سفیر یونسکو در زمینه حمایت از فعالیت های زنان درعلوم و محیط زیست هم می باشد و به نظر می رسد برای این فعالیتهایش در این سازمان وابسته به سازمان ملل هم اقداماتی در انجام دهد. برایتمن بیشتر شهرتش را مدیون اجرایی در اپرای مشهور Phantom of the Opera است. او می گوید که موسیقی اش همیشه از فضا الهام گرفته است. او 6 ماه را برای آمادگی سفر در Start City در روسیه خواهد گذراند. او یکی از سه سرنشین فضاپیمای سایوز که از از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان، به فضا می رود خواهد شد. سارا برایتمن، نخستین موسیقی دانی نیست که به دنبال سفر فضایی است. پیشتر هم گروه 'N Sync در حال آماده شدن برای این پرواز بود که هیچگاه موفق به انجام آن نشد. سفر سارا برایتمن در بعضی نشریات از جمله مجله پاپیولار ساینس و چند وب سایت هم نقدهایی به را به چگونگی انتخاب این خواننده در میان دیگر هنرمندهایی که سابقه علمی هم داشته اند به همراه داشته است. در این میان به پردیس ثابتی که بیشتر شخصیت علمی دارد و در گروه راکی فعالیت هم می کند اشاره شده است.
پس از بازنشستگی سفینه فضایی ناسا، سایوز تنها وسیله ای فضایی است که قادر به این پرواز خواهد بود.

منابع: سایت Space و پوریا ناظمی