Friday 23 November 2012

H- Point (Hip point)

یکی از مهمترین مباحث در طراحی خودرو,  موقعیت قرار گرفتن سرنشینان(Occupants)  می باشند. که اگر موقعیت و حالت قرار گرفتن انها مناسب طراحی نشود, ادامه طراحی به مشکل بر خورده و ساختار دوباره باید بازنگری شود. چرا که اکثر رفرنسهای (reference)هندسی طراحی بستگی به محل مناسب قرار گرفتن سرنشینان بخصوص نقطه ی "اچ" (H-Point) یا  SRPT (Seating Reference Point)دارد.
این نقطه, در حقیقت قسمتی است که بالا تنه سرنشین از ان قسمت قابلیت خم شدن پیدا می کند (مفصل ران). و می توان گفت که مرجع موقعیت هندسی با کف خودرو, سرنشینان عقب, ارتفاع سقف, ایرودینامیک, قابلیت دید , راحتی , سهولت در سوار و پیاده شدن, ایمنی,  طراحی اِیر بگ  و غیره می باشد. به عنوان مثال اگر این نقطه در موقعیت بالاتر قرار گیرد, فضای بیشتری برای پای سرنشینان جلو و عقب ایجاد می شود. اتوبوسها, ون ها و خودرو های شاسی بلند دارای H-point بالاتری نسبت به خودروهای سواری هستند.(لازم به ذکر است که H-point مبحثی است پر محتوا و در مقاله ی پیش رو تنها به کلیاتی در مورد ان اشاره شده است.)

پردازنده 48 هسته ای اینتل بر بروی تبلت و تلفن های هوشمند

تبلت ها و تلفن هایی که هم اکنون در در بازار یافت میشوند حداکثر دارای 4 هسته پردازشی میباشند. بعنوان مثال پردازنده Tegra3  چهار هسته  وAtom  که ساخت خود اپل نیز میباشد یک هسته دارد.  افزایش هسته باعث میشود که دستگاه موبایل یا تبلت بتواند وظایف مختلف را بین هسته های متفاوت تقسیم کند و در نتیجه تعداد و سرعت اجرای همزمان برنامه ها و همچنین اپلیکشن ها افزایش یابد. با این همه همچنان تفاوت فاحشی بین 4 هسته و 48 هسته وجود دارد!  بنابراین آیا میتوان انتظارات از یک تلفن هوشمند را تا جایگزینی واقعی با یک کامپیوتر بالا برد؟
پژوهشگران شرکت اینتل در حال تحقیق و توسعه بر روی یک چیپ پردازشی 48 هسته ای هستند که میتواند قابلیت های فراوانی نظیر یک کامپیوتر شخصی را در دستان کاربران قرار دهد. این محققان امیدوارند که تا 10 سال آینده چنین چیپ هایی را روانه بازار کنند.

طراح جوان ایرانی در BMW

نادر فقیه زاده متولد 1355  و دوران ابتدایی را در تهران گذرانده است. او در سال 1365 به اتفاق خانواده اش و به دلیل شغل پدرش که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ کار میکرد، تهران را به مقصد آلمان ترک کرد.
نادر به طراحی علاقه زیادی داشت از اینرو با انتخاب رشته تحصیلی "طراحی وسایل نقلیه" در دانشگاه فورزهایم آلمان اولین قدم را برداشت و با اینکه این دانشگاه در هر ترم تحصیلی 3 الی 4 نفر را میپذیرفت، او با سربلندی توانست جزء پذیرفته شدگان باشد و در سال 1996 نیز با دریافت مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو  از این دانشگاه فارق التحصیل شد. لازم بذکر است که موضوع پایان نامه ایشان درمورد خودروی قابل پرواز توربینی بود.
او در سال 1996 اولین دوره اینترن شیپ خود را در شرکت مرسدس بنز گذراند و بعد از دو سال شرکت های BMW  وPORSCHE از او دعوت به همکاری کردند، ولی از آنجایی که او علاقه بیشتری به BMW داشت بنا به دعوت کریس بنگل وارد دپارتمان طراحی پیشرفته این شرکت شد. یکی از مهمترین اثرهای خلق شده توسط آقای فقیه زاده ، طراحی داخلی خودروی BMW سری 7 بوده که بسیار خوب از کار در آمد. همکاری های دیگر  ایشان با شرکت BMW  به قرار ذیل میباشد:
طراحی خارجی BMW Coupe  
طراحی خارجی  BMW Convertible
طراحی خارجی   BMW Gran Coupe

تغذیه سالم-کالری مورد نیاز خود را از چه موادی کسب کنیم ؟

در مطلب گذشته، میزان کالری مورد نیاز بدن در طول روز مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله، به چگونگی دریافت این مقدار کالری به بهترین شکل پرداخته می شود. در یک رژیم غذایی مناسب 3 منبع ارزشمند کالری وجود دارد: پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها. به این ترتیب که میزان کالری موجود در هر گرم پروتئین برابر 4 کالری، هر گرم چربی برابر 9 کالری و هر گرم هیدروکربن برابر 4 کالری می باشد.
اما سوال اساسی اینجاست: چه مقدار از هر کدام از این مواد باید استفاده کرد؟
نسبت انرژی حاصل از پروتئین به انرژی کل در یک برنامه مناسب غذایی، برای یک فرد با تحرک مناسب و ورزش منظم، می باید 30 % باشد؛ میزان چربی 15% و میزان هیدروکربن 55 % کل کالری مورد نیاز در یک روز.
به طور مثال میزان پروتئین، چربی و هیدروکربن فردی که در طول روز به 2000 کالری انرژی نیاز دارد از طریق زیر قابل محاسبه است :

 

Protein:2000total cal.*30cal.protein/100 totalcal *1gr protein/4cal.protein=150 gr. protein


Fat: 2000total cal.* 15cal.fat/100total cal.* 1gr fat/9cal.fat = 33 gr. fat

Carbohydrate: 2000total cal.* 55cal.carbo/100totalcal*1gr.carbo/4cal.carbo =275 gr. carbo


رویای مجسم


نسل من،
نسل من خسته است از تکرار.
نسل من چشم نگران لحظه ايست مابين صفرها و يک ها.
نسل من حتي واقيعتهاي خاکستري را به استنباطهاي سفيد ترجيح مي‌‌دهد.
نسل من دل بر هواي استقلال بر بستست.
استقلالي در خور نسبت ها، نسبتي در خور انسانيت و انسانيتي مالامال اخلاق. اخلاقي که ريشه در وجدان هم نسليان من دارد.
ادب هم نسليان من به است از دولتشان. ادب هم نسليان من به است از دولتشان.
چشم و دل هم نسليان من از روشنفکران کوچکي که افکار روشن خود را به منيّت خود سياه کرده اند سير است.
نسل من نسيم آزادي را لابه لاي چمنهاي له شده از رده پاي سربازان متعهد به ايسمها استشمام نمي‌‌کند.
نسل من حتي نيم نگاهي هم به حضار بي حضور ندارد.
گويي نسل من عطاي کلاه طاووس نشان نسل پيشين بر لقايش بر بخشيد.
نسل من در حال تربيت فضاييست که هواي نسل بعد را نگاه دارد.
نسل من هم اکنون به فکر فرداست.
فردايي از جنس نسل من.