استاد آنجلو میکله پیه مونته زه(Angelo Michele Piemontese) یکی از برجستهترین دانشمندان ایتالیایی در قلمرو مطالعات ایرانی است. او پس از تحصیلات خود در مؤسسۀ شرقی ناپل در سال ۱۹۶۲ میلادی و یک دوره همکاری با هیئت باستانشناسی ایتالیا در غزنه افغانستان از سال ۱۹۶۶ دورۀ درخشانی را در مقام استادی زبان و ادبیات فارسی در همان مؤسسه آغاز کرد. او در همان سال به تدریس در رم پرداخت و در آنجا در سال ۱۹۷۸ به مقام استادی رسید
پروفسور « پیه مونته زه» سالها استاد ادبیات فارسی و زبانشناسی در دانشگاههای رم، ونیز و استراسبورگ بوده و «کتابشناسی ایران در زبان ایتالیایی» از برجستهترین کارهای این ایرانشناس ایتالیایی است. پیه مونتسه نسخه معتبری از منطقالطیر عطار را هم کشف و منتشر کرده است. از دیگر کارهای او شناختن و شناساندن شاهنامه خطی مورخ ۶۱۴ هـ.ق است که پایه چاپ شاهنامه معتبر «جلال خالقیمطلق» قرار گرفت. «سفارت ایتالیا در تهران» کتاب نفیس دیگری است که به همت این ایرانشناس ایتالیایی منتشر شده است. زندهیاد ایرج افشار_پژوهشگر و ایرانشناس_ در سال ۱۳۷۱ تاکیده کرده بود که «دنیای علم، آگاهی از سابقه ایرانشناسی در ایتالیا را مدیون پیه مونته زه است که عمرش را در کارهای دانشگاهی و در رشته ایرانشناسی گذرانیده و دارای چندین کتاب اساسی و ۶۰ – ۵۰ مقاله ممتاز و ابتکاری در آن زمینه است
پیه مونته زه میگوید: نام «ماریو» امروزه یکی از معروفترین نامها برای مردان ایتالیاست و بر اساس آمار، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ایتالیا به این نام شناخته میشوند که برگرفته از نام یک جوان مسیحی ایرانی عهد ساسانیان است.
به گفته ی وی، تاریخ روابط دو کشور از رم باستان یعنی از دو سده پیش از میلاد شروع میشود. دولت رم آن زمان ابرقدرت اروپا بود که مرزش تا خاورمیانه گسترده بود و ایران هم در همین منطقه (خاورمیانه) ابرقدرت بود. مرز این دو امپراتوری، شام، عراق و خلیج فارس بود و به همین دلیل حدود هفت سده روابط خصمانه ای بین دو امپراطوری در جریان بود اما از قرون وسطی و دقیقاً از زمان ایلخانیان به بعد این رابطه برعکس و از دشمنی به دوستی تبدیل شد. این روابط دوستانه تا امروز باقی مانده است
پروفسور پیه مونته زه در ارتباط با یادگارهایی که از حوادث، رویدادها و شخصیتهای تاریخی ایرانی ایتالیا به جای مانده است به نقاشیهایی اشاره می کند که در کاخها و کلیساها کشیده شده که به ویژه ایران باستان مثل کوروش کبیر است؛ به عنوان مثال در کاخ کویریناله (Palazzo del Quirinale) که در سال 870 میلادی اقامتگاه پاپهای رُمی بود، روی یک دیوار نقاشی بزرگی از «کوروش کبیر» وجود دارد که فرمان آزادی اسرائیلیان را از اسارت در بابل ابلاغ کرده است
در کاخ واتیکان تالاری وجود دارد که آن را «رافائل» مشهورترین و بزرگترین نقاش دوران رنسانس نقاشی کرده است که به آن «مدرسه آتن» میگویند و نشان از هماهنگی مدرسههای فلسفه یونانی و در عین حال برخورد میان ارسطو و افلاطون دارد. این نقاشی حقیقتاً هماهنگی ایدهآلی و آرمانی فلسفهها و علوم را به نمایش گذاشته است. نقاشی رافائل، تصویری از زرتشت که گویی از آسمانِ آبی در دست دارد و رو به روی او، بطلمیوس جغرافیدان یونانی عهد باستان، که ایستاده و کره زمین را با دست نشان میدهد، نمایان است. در این تصویر ارسطو هم در کنار افلاطون با انگشت زمین و افلاطون هم با انگشت آسمان را نشان میدهد. بنابراین در نقاشی رافائل، زرتشت شخصیت مقابل افلاطون است.
بیستمین دوره جایزه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، به پاس سالها تحقیق در زمینه ی زبان و ادبیات فارسی به پروفسور «آنجلو میکله پیه مونته زه» اهدا شد.