Friday 9 November 2012

رادیویی در تورین


اوایل دسامبر امثال و کمی پیش از نخستین سالگرد انتشار نشریه مستقل دانشجویی تورین، صدایی در این شهر متولد خواهد شد. دوره آزمایشی و شماره صفر این برنامه رادیویی بر اساس چارچوبهای نشریات دانشجویی تورین و ترنج (نشریه ایتالیایی) آغاز به کار خواهد کرد و تمامی بخشهای آن از گویندگی، نویسندگی و بخشهای فنی آن را دانشجویان ایرانی شهر تورین با امکانات و توانایی های خود عهده دار خواهند بود.
این برنامه شامل موسیقی، خبرها و رویدادها، نقد و بررسی و گفتگو و بخشهای مختلفی خواهد بود.
علاقه مندان می توانند در مسابقه ای برای نامگذاری این برنامه رادیویی تا 25 ام نوامبر شرکت نمایند.
همچنین علاقه مندان به همکاری برای بخشهای مختلف برنامه نیز می توانند توانایی یا علاقه ی خود به بخش یا بخشهای مختلف 
:این برنامه را از طریق ایمیل نشریه اعلام دارند:
Nashrie.d.torino@gmail.com 

نقد سازنده


نقد سازنده

تصور کنیم:
کودکی با شتاب از پله های ساختمان پایین می دود و ناگهان در اثر یک غفلت به شدت با زمین برخورد می کند. صدای گریه های بی امان او مادر را سراسیمه به آنجا می کشاند. مادر ابتدا فرزندش را در آغوش می کشد و او  را نوازش می کند تا فرزندش احساس امنیت کند و سپس با دقت اعضای بدن او را وارسی می کند. خوشبختانه کودک دچار آسیب جدی نشده و فقط چند خراش سطحی روی بدن او نمایان است. لبخندی بر چهره مادر می نشیند و با کودک سخن می گوید. با استفاده از زیباترین کلمات خطرات ناشی از تکرار این حادثه را یادآور می شود و نحوه ی صحیح پایین رفتن از پله ها را به او می آموزد.
برای تک تکمان اتفاقاتی نظیر آنچه ذکر شد روی داده و یادآوری این تصاویر ناخودآگاه چهره ی زیبای مادرانمان را در ذهنترسیم می کند. براستی آیا این اولین ! زیباترین و کامل ترین تجربه ی ما در طول زندگی از مفهوم نقد سازنده نیست؟
به یاد داشته باشیم:
سازنده ترین نقدها زمانی شکل می گیرند که
 هدف اصلاح یک غفلت باشد.
ادب و احترام در تمامی مراحل نقد مراعات گردد.
موضوع نقد مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته باشد.
برای جلوگیری از تکرار اشتباه راهکاری منطقی ارائه گردد.







ترنج شماره یک


ترنج شماره یک
شماره یک ترنج در ماه دسامبر منتشر خواهد شد. شماره صفر این نشریه در واقع شماره معرفی این نشریه بود. این شماره برای بسیاری از مسوولین دانشگاهی و شهری شهر تورین بصورت فایل الکترونیکی ایمیل شده است. اما همچنان مشکل تامین بودجه برای این نشریه وجود دارد که طی مذاکراتی با مسوولین دانشگاه پلی تکنیک تورین توافقاتی صورت گرفته است که امیدواریم  شماره یک ترنج را شامل شود.  در حال حاضر چاپ این ماهنامه ایتالیایی با امکان موجود و بدون صرف هزینه ای انجام می گیرد.
شماره صفر شامل بر بخشهای فرهنگی، موسیقی، ایران شناسی، غذای ایرانی و خبرها و رویدادهایی از فعالیتهای ایرانیان بوده است و شماره یک هم فضای موضوعی مشابهی را در برخواهد داشت.
همچون همیشه دوستان و علاقه مندان به فعالیت در ترنج از ترجمه تا نویسندگی و بخشهای فنی برای همکاری دعوت می شود تا نقشی موثرتر در معرفی  ایران و فعالیتهای فرهنگی، علمی و هنری و ... دانشجویان ایرانی در شهر تورین داشته باشیم.

سي امين فستيوال فيلم تورينو


سي امين فستيوال فيلم  تورينو
از ۲۳ نوامبر تا ۱ دسامبر ۲۰۱۲
کوارتت  ، فيلمي خواهد بود که ۲۳ نوامبر ، در Auditorium del Lingotto ،  سي امين فستيوال فيلم تورينو را افتتاح ميکند . فيلم - کمدي  که  هافمن در سن  ۷۵  سالگي کارگرداني کرده است ، اين فيلم در سال ۲۰۱۳ اکران خواهد شد .
کلوديا جريني ، شب افتتاحيه  حضور خواهد داشت . او در کنار کارگردان هاي مهمي چون  تورناتور ، گاررونه ، مل گيبسون و ...ايفاي نقش کرده است .
پوستر فستيوال فيلم امسال توسط    فرانچسکو تولليو آلتان، طراحي  شده . او خالق شخصيت هاي فراموش نشدني مثل پيمپا و يا چيپوتتي است .

تورينو فيلم فستيوال ۱۹۸۲ -۲۰۱۱

اين فستيوال در سال ۱۹۸۲ با نام فستيوال بين المللي سينماي جوانان متولد ميشود که هدف آن ،جلب توجه مخاطب به صورت وسيع  به سينماي جوان است . از همان ابتدا ارائه دهنده سينمايي نو است که ميخواهد دنياي جوانان را از طريق زبان سينمايي کشف کند  به همراه يکسري انتقاد به سينماي دهه ۶۰ . اين فستيوال  سال به سال به کار خود مي پردازد , برنامه اي توانمند  ، که به  بررسي فرم هايي  نو آورانه  و تجربي مي پردازد   که در سينماي بين المللي در  حاشيه بودند .سينمايي جوان , با گويشي جديد مخالف  با  فرمهاي هميشگي  و کليشه اي . براي پاسخ گو بودن به اين اهداف ، فستيوال از ابتدا  تصميم ميگيرد که طيف گسترده اي  از گونه هاي  تصويري و بياني جديد را مورد توجه قرار دهد . اين جشنواره همچنين  نيازهاي فيلمسازان جوان را مورد توجه قرار ميدهد : با در اختيار قرار دادن فضاهايي  که در آن به رسميت شناخته شده و به  نمايش آثار خود مي پردازند که از  طريق آن يک مقايسه  و رابطه مستقيم با مردم و مخاطبين ايجاد ميکنند .

اين جشنواره از همان ابتدا قادر به ايجاد يک رابطه قوي با مخاطب  خود بوده ، به طور مداوم برنامه هاي پيچيده تر و کامل تري را  عرضه کرده است: سينما مولف ، سينما صاحب سبک، سينما  تجربي ، تحقيق تجربي و کشف مجدد آثار کلاسيک فراموش شدهاين جشنواره با  ارائه نشانه هاي دقيق و نمايش فيلم ها   به  شکل گرفتن يک آگاهي انتقادي در مورد سينما به عنوان يک پديده فرهنگي ، بيان هنري و وسيله  ارتباط جمعي کمک ميکند .
پس از نسخه هاي اوليه ، اين جشنواره بخش هاي  رقابتي را  نيز به برنامه خود اضافه ميکند که شامل بخش هاي بسيار متعددي است . در نهايت، در سال ۲۰۰۰  بخش مستند ايتاليايي نيز اضافه مي شود، که  هنوز هم  جزو معتبر ترين جايزه هاي  اختصاص داده شده به توليد مستند در ايتاليا است که در آن مستند سازان  شناخته شده  بسياري در کنار مستند سازان جوان  حضور يافته اندمطمئنا اين اين بخش نقش   قابل توجهي به ايجاد علاقه اي دوباره   درزمينه  فيلمسازي مستند ايتاليايي داشته است سبکي با  ريشه هاي تاريخي، که به شدت ناديده گرفته شده در دهه ي هشتاد و نود و  در حال حاضر و دوباره حياتي نوو خلاقانه گرفته  است.
در طول اين سالها، اين جشنواره  در  ابعاد  بين المللي  به رسميت شناخته شده  و تغيير نام آن  در سال ۱۹۹۷ انجام  گرفت، زماني که اين رويداد مي شود" تورينو فيلم فستيوال " .
در پنج سال گذشته، تحت هدايت ، نانني مورتي  (۲۰۰۷ -۲۰۰۸ ) و جاني املي ( ۲۰۰۹ - ۲۰۱۰ - ۲۰۱۱ ) جشنواره فيلم تورينو ميزبان فيلمسازان مهمي   از جمله فرانسيس فرد کوپولا، ويم وندر، رومن پولانسکي، اليور استون، امير کوستوريکا ، جان بورمن 
بوده است.