Friday 2 November 2012

آشنایی با رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پلی تکنیک تورین



 
مهندسی نفت یکی از رشته های دانشکده اول دانشگاه پلی تکنیک تورین است که به زبان انگلیسی تدریس میگردد، در طول دوره دوساله این رشته، دانشجویان به مطالعه زمین شناسی نفت، اقتصاد، سیزمیک، مکانیک زمین، ریسک آنالیز، تولید و انتقال نفت و گاز ، چاه ازمایی، مکانیک سازه، مخزن ، حفاری چاه نفت و فرآیندهای تولید مشتقات نفتی می پردازند که شامل دروسی از تمامی گرایش های متداول نظیر : مخازن، اکتشاف، بهره برداری از منابع نفت و حفاری می باشد اما به طور کلی میتوان گفت که گرایش مخازن بیشتر مورد توجه دانشگاه پلی تکنیک تورین میباشد. تعداد واحدهای درسی این دوره حداقل 102 واحد میباشد که بهمراه 18 واحد تز در مجموع 120 واحد خواهد شد، در صورت تمایل دانشجو میتواند در موسسات و شرکت هایی خارج از پلی تکنیک تز خود را بگذاراند که در اینصورت ارزش واحد تز از 18 به 20 واحد ارتقا پیدا خواهد کرد. از جمله نرم افزارهای تخصصی که در مهندسی نفت مورد استفاده قرار میگیرند میتوان به Eclipse ، Petrel ، Interpret و MATLAB اشاره داشت همچنین دانشجویان میتوانند رایگان از مزایای عضویت در انجمن های تخصصی بین المللی نظیر: SPE ، SEG و EAGE بهره ببرند.
هدف این برنامه، آموزش مهندسانی است که بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در بخش نفت و گاز مشغول به کار شوند، این دوره شامل مهارت های فنی و تکنولوژیکی سطح بالا و همچنین قابلیت کار در محیط های متفاوت از نظر زیست محیطی و اقلیمی میباشد .

در پایان این دوره ، مهندسان قادر به ارزیابی مخازن هیدروکربنی از نقطه نظرمقدار ذخیره منبع و همچنین ظرفیت قابل استحصال خواهند بود و میتوانند بهترین راهکار را برای تولید نفت و گاز طبیعی از نظر فنی و اقتصادی ارائه دهند. مهندسین نفت زمینه های متنوعی جهت اشتغال در پیش روی خود دارند که شامل کار در بخش های زمین شناسی، سیزمیک، مخزن،استخراج، حفاری ، پالایش و انتقال نفت و گاز می باشد