Friday 26 October 2012

آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر و شبکه های ارتباطی



آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر و شبکه های ارتباطی (تلماتیکا) در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پلی تکنیک تورین



در تهیه این مقاله از نظرات و راهنمایی های دوستانمان آقایان سیاوش اصلانی وهاتف سنایی راد، سود جسته ایم.
رشته تلماتیکا یکی از رشته های مهندسی زیر مجموعه دانشکده سوم دانشگاه پلی  تکنیک است که کاملا به صورت انگلیسی تدریس میگردد. این دوره شامل 120 واحد درسی میباشد که 30 واحد آن به پایان نامه اختصاص دارد.
تعداد کل دروس ارائه شده در این رشته 12 درس میباشد که از جمله آنها میتوان به " سیستم های عامل و برنامه نویسی سیستم"، "تحقیق در عملیات: تئوری و کاربرد در شبکه" ، "مدل سازی شبکه: تئوری و شبیه سازی"، "تحقیق در عملیات" ، " فرآیندهای تصادفی"، "امنیت سیستم های کامپیوتری "  اشاره داشت، قابل ذکر است که دانشجویان میتوانند یک درس از دوازده درس را بر حسب علاقه از واحد های اختیاری ارائه شده در ترم سوم انتخاب نماید.
به طور کلی می توان گفت که این دروس پیرامون لایه های بالاتر شبکه، الگوریتم ها و نرم افزارهای مورد استفاده در آن ها تنظیم شده اند. تسلط بر زبان های برنامه نویسی ای چون C در این رشته یک ضرورت است که همواره در دروس مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. دیگر زبان هایی چون PHP در "برنامه سازی توزیع شده" و SQL در "سیستم های مدیریت پایگاهای داده" پرکاربردند.



برای نشان دادن اهمیت شبکه های کامپیوتری در زندگی روزانه همین کافی است که به لیستی از کلماتی که در چندان سال اخیر به مکالمات روزمره ما افزوده شده اند نگاهی بیاندازیم. کلماتی چون
  SMS, MMS, Skype, MP3, YouTube, Facebook, twitter, Peer to Peer
این واژگان خود به تنهایی نشان دهنده ی وسعت زمینه ی هدف در رشته تلماتیکا است که کاربردی جهانی و فراتر از مرزهای جغرفیایی دارد.
فارغ التحصیلان رشته تلماتیکا می توانند در زمینه های مختلف کاری همچون شرکت های مخابراتی، خدمات دهنده های اینترنت، تولیدکنندگان دستگاه های ارتباطی و نرم افزارهای اینترنتی مشغول به فعالیت شوند. بانک ها، موسسه های بین المللی فعال در استاندارگذاری و پیاده سازی سیستم های توزیع شده و توسعه سیستم ها ارتباطی (همچون تلفن ثابت، موبایل، انتقال اطلاعات، رادیو و تلویزیون و سیستم های ماهواره ای) از جمله پذیرندگان متخصصین این رشته هستند.
در انتها می توان گفت که در بین رشته های ارایه شده در دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های ایران، رشته ی" فن آوری اطلاعات گرایش شبکه" بیشترین نزدیکی را با رشته ی تلماتیکا دارد.