Friday 16 November 2012

می خواهم لاغر شوم ، رژیم سخت غذایی یا تردمیل ؟؟؟


امروزه با افزایش زندگی ماشینی و کاهش فعالیت های بدنی روزمره ، شمار افراد چاق در دنیا افزایش پیدا کرده است و متناسب با این روند ، بر تعداد افرادی که تمایل به کاهش وزن و لاغری دارند نیز افزوده شده است . اما این که چگونه می توان اندامی زیبا و سالم داشت همواره از دقدقه های این افراد بوده و خواهد بود . گروهی از مردم ، با رعایت رژیم های سخت ، و گروهی نیز با انجام تمرینات مداوم هوازی سعی در داشتن اندام متناسب دارند . حال آنکه این دو روش موثر هستند یا نه نیاز به بررسی دستاورد ها و خطرات آنها دارد .
بدن انسان در طول روز ، به مقدار مشخصی انرژی یا همان کالری برای فعالیت های حیاتی و انجام امور روزمره نیاز دارد که از مواد مختلفی مانند هیدروکربن ها ، چربی ها ، قندها ، پروتیین ها و اسید های امینه بدست می آیند و همچنین بدن به مقادیر مشخصی آب و ویتامین ها برای سلامت و ادامه بقای خود نیاز دارد . حال کمبود هر یک از این مواد در بدن ، باعث بروز انواع اختلالات جسمی و روحی شدید در انسان می گردد و می تواند در مواردی آسیب های جبران ناپذیری به شخص وارد کند .
 در این میان ، افرادی با اتخاذ رژیم های سخت غذایی سعی در لاغری دارند . این اشخاص ، نه تنها به ارگان های حیاتی خود آسیب می زنند ؛ بلکه خود را از داشتن بدنی زیبا و خوش فرم نیز محروم می کنند . کمبود هیدروکربن و قند باعث کاهش متابولیسم بدن شده و نه تنها روند چربی سوزی را کند میکند ، بلکه آسیب های شدیدی به ارگان های حیاتی مانند مغز می زند . به همین شکل ، کمبود چرب در بدن باعث اختلال در حمل و نقل ویتامین های محلول در چربی مانند A,D,E و همچنین اختلال در ساخت سلول های بدن می شود . کمبود مواد سازنده عضلات ، مانند پروتئین ها و اسید های آمینه ، ایجاد نوعی عضله سوزی در این افراد کرده و علاوه بر بدنی شل و بی عضله ، پوستی ناسالم و نازیبا برای این افراد به ارمغان می آورد .
و اما گروهی دیگر سعی دارند تا با انجام حرکات سنگین هوازی ، به لاغرب مطلوب دست یابند . این شیوه لاغری ، اگرچه افزایش متابولیسم را به دنبال دارد( که البته با فرض تغذیه مناسب ) ، اما استمرار و افراط در این حرکات ، باعث ایجاد خستگی و اصطکاک در مفاصل شده و می تواند صدمات شدیدی به آنها وارد آورد . همچنین بدن به سرعت با این تمرینات عادت کرده و کارایی این حرکات بعد از مدت کوتاهی کاهش می یابد
  .
حال سوال اساسی اینجاست ، چه روشی برای لاغری موثر تر و کارآمدتر است ؟
پاسخ این سوال فیتنس است .
فیتنس چیست ؟
 فیتنس ، علم تغذیه و رژیم غذایی، سلامت ذهن و تمرین فیزیکی است . اساسا فیتنس تابع شرایطی است که شما در روش زندگی شخصی خود اتخاذ می کنید. لذا تعاریف و تفاسیری که برای آن وجود دارد متفاوت است و این تفاوت ناشی از شیوه زندگی فردی هر شخص می باشد. در علم زیست شناسی ، فیتنس به توانایی های فردی در بازسازی زیبایی اندام که در راستای زیبایی شناختی هر فرد قرار دارد و نیز ایجاد جذابییت و ساخت یک فیزیک قابل رقابت با سایرین اطلاق می گردد.
به عبارت دیگر توانایی برخورد موفقیت آمیز در مواجه با مشکلات ناشی از شیوه زندگی هر فرد و نزدیک شدن به ایده آل فیزیکی اساس فیتنس می باشد. در راستای تحقق این امر رعایت سه اصل تغذیه ، سلامت ذهن و تمرین فیزیکی در رسیدن به تناسب اندام و متناسب ماندن اهمیت ویژه ای دارد.