Friday 19 October 2012

آشنایی با رشته مهندسی مخابرات در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پلی تکنیک تورین

هدف از این سلسله مقالات، آشنایی بیشتر دانشجویان با رشته های تحصیلی پلی تکنیک تورین، نگاه عمیق تر به زیر شاخه های تحصیلی(گرایشها) و همچنین شرایط ادامه تحصیل و کار در هر یک از گروهها میباشد.



رشته مهندسی مخابرات در پلی تکنیک تورین از چهار گرایش تشکیل شده است که سه گرایش آن به طور کامل به زبان اینگلیسی و یک گرایش به زبان ایتالیایی تدریس میشود.

در نیمسال اول و دوم ، دانشجویان با مفاهیم اساسی مخابرات وایرلس، تکنوژی فیبر نوری، پردازش سیگنال و شبکه آشنا میشوند. این باعث میشود که دانشجویان با آگاهی بهتری بتوانند گریش تحصیلی خود را انتخاب کنند و همچنین یک دید کلی نسبت به سایر گرایش ها بدست آورند. دروس تخصصی هر گرایش در نیمسال سوم ارائه میگردد که عموما با پروژه های درسی و آزمایشگاه همراه است. اکثر دانشجویان در همین نیمسال شروع به تحقیق درباره موضوع تز و انتخاب استاد راهنما میکنند. نیمسال چهارم زمان انجام تز است و دانشجویان میبایستی در زمان مقرر و با توجه به برنامه زمانبندی فارغ التحصیلی خود اقدام به رجیسترکردن موضوع تز کنند.

گرایش Fiber optics systems یک نگاه عمیق به ادوات مخابرات نوری دارد و دانشجویان را با نحوه طراحی لینک ها و شبکه های فیبر نوری آشنا می سازد. گروه OptCom متشکل از فعالترین اساتید و محققین در این زمینه است ارتباط بسیار نزدیکی با شرکت های معتبر مخابراتی بین المللی دارد و مکان مناسبی است برای دانشجویان علاقه مندی که میخواهند در این زمینه به مطالعه و تحقیق بپردازند.

گرایش Information theory and signal processing applications طیف وسیعی از مباحث در مخابرات نظیر

Filtering, coding, transmitting, estimating, detecting, analyzing, recognizing, synthesizing, recording

را در برمیگیرد. این گرایش به پشتوانه ریاضیات قوی ، علم آمار و احتمالات به بررسی شیوه های نوین پردازش سیگنال ، فشرده سازی و رمزنگاری داده ها می پردازد.

گرایش Multimedia and networks که به زبان ایتالیایی تدریس میگردد بسیار نزدیک به گرایش Signal processing است و تنها تفاوت، تمرکر آن بر روی پردازش سیگنالهای صوت و تصویر و همچنین کدینگ است.

گرایش Wireless systems تقریبا یک نگرش کلی به حوزه مخابرات وایرلس دارد. دانشجویان در این دوره با تکنولوژی های جدید مخابرات نظیر LTE , DVB ، پروتکل ها و استاندارد های سیستم های مخابراتی آشنا میشوند. قابل ذکر است که بخشی از تمرکز این گرایش نیز بر حوزه الکترومغناطیس و طراحی آنتن میباشد.

فرصت های تحصیلی و شغلی رشته مهندسی مخابرات:

بیشتر فرصت های شغلی و تحصیلی مهندسی مخابرت مربوط به بسط و توسعه تکنولوژی های نوین و ارائه روشهای کارآمد برای غلبه بر موانع و مشکلات فعلی در این حوزه میباشد، بنابراین دانشجویان میبایستی درک خوبی از سیستم ها و استاندارهای شبکه های مخابراتی داشته باشد و آشنایی با زبانهای برنامه نویسی MATLAB و C از ملزومات کامیابی در این رشته میباشد.