Friday 9 November 2012

معرفي رشته مهندسي مکانيک در مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه پلي تکنيک تورين


معرفي رشته مهندسي مکانيک در مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه پلي تکنيک تورين

مقطع فوق ليسانس رشته مکانيک در دانشگاه پلي تکنيک تورين که به زبان انگليسي‌ تدريس ميشود، رشته ايست‌ جامع و کاربردي و ليست دروس آن تلفيقي است از مباحث درسي مقطع فوق ليسانس گرايش‌هاي مهندسي‌ مکانيک در حرارت و سيالات و طراحي جامدات در ايران .
به عنوان مثال انتقال حرارت، سيالات و ترموديناميک پيشرفته از درس هاي مهم رشتهٔ تبديل انرژي و همچنين ارتعاشات و طراحي اجزاي پيشرفته که در مقطع فوق ليسانس گرايش جامدات تدريس ميشوند  مستقيماً در دروسي با همين عناوين يا در سرفصل‌هاي درس هاي اين رشته گنجانده شده اند.
 از مباحث  ديگري که در اين رشته تدريس ميشوند مي توان به طراحي با روش اجزاي محدود(Finite Element)، کد نويسي جهت ماشين‌هاي تراش CNC و اقتصاد مهندسي‌ اشاره نمود.
بطور کلي‌ واحد‌هاي درسي‌ طوري انتخاب و طراحي شده اند که بازه ي اطلاعاتي‌ مهندسين مکانيک در هر دو گرايش سيالات و جامدات را افزايش دهند.
از ديگر نکات مهم و قابل اشاره درمورد اين رشته  انجام پروژه‌هاي متعدد و تاکيد فراوان بر انجام آن ها به صورت Team work مي باشد.عمده پروژه‌ها با برنامه MATLAB قابل انجام بوده و امکان معرفي‌ و کار با ديگر نرم افزار‌ها نيز بنا به صلاحديد استاد وجود دارد.
دانشجوياني که مايل هستند به صورت تخصصي در گرايش‌هاي مانند انرژي، هوا فضا و يا طراحي جامدات در مقطع فوق  ليسانس ادامه تحصيل دهند، ميتوانند براي گرايش مورد نظر در دپاتمان مربوطه ثبت‌نام نمايند. لازم به ذکر است اين گرايش‌ها به زبان ايتاليايي تدريس شده و آشنايي کامل با اين زبان از الزامات پذيرش مي‌باشد.
گرايش ديگري که در زيرمجموعه مهندسي‌ مکانيک قرار گرفته و از افتخارات اين دانشگاه به حساب مي‌‌آيد گرايش مهندسي‌ خودرو بوده که خوشبختانه به زبان انگليسي‌ تدريس شده و تعداد زيادي از پروژه‌هاي اساتيد دانشگاهي نه تنها در رشتهٔ مکانيک بلکه در ساير رشته‌ها را به صنعت خودرو اختصاص داده است.
شرکت خودرو سازيFIAT   با قدمتي بيش از يکصد سال به عنوان حامي اصلي‌ اين گرايش که اعتباربالايي به اين رشته بخشيده، همکاري سازنده اي با اساتيد و دانشجويان دانشگاه در زمينه‌هاي تحقيقاتي‌ و آزمايشگاهي داشته و دارد.
دانشجويان رشته مکانيک مي توانند به جاي ۱۲ واحد درس اختياري، کارآموزي را انتخاب نموده و با گذراندن آن در يک شرکت متناسب با علاقه کاري خود، زمينهٔ آشنايي با صنعت و همچنين شرايط حاکم بر محيط کار و مزايا و معايب آن را فراهم آورند که در تصميم گيري نها‌يي ايشان براي ادامه مسير بسيار موثر خواهد بود.