Friday 6 July 2012

جوان ترین استاد


سوم اسفند سال ۱۳۶۷ خورشیدی (۲۲ فوریه ۱۹۸۹) در آمریکا و شهر نیویورک به دنیا آمد. او اکنون بطور تمام وقت در دانشگاه نیویورک تدریس می کند و به عنوان یک نابغه نام خود را در ردیف جوان ترین استاد دانشگاه های معتبر جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت نموده است.
پیش از او یک فیزیکدان اسکاتلندی به نام کولین مک لورین(Colin Maclaurin) که شاگرد اسحاق نیوتن هم بود این رکورد را داشت و در حدود کمتر از 300 سال پیش در سن ۱۹ سالگی این رتبه علمی را کسب کرده بود .
این دختر ایرانی تبار از کلاس چهارم ابتدایی به کالج رفت تا در سطح کارشناسی ریاضیات کاربردی بخواند. او در هشت ماهگی خواندن را آغاز کرده بود و در ۱۰ سالگی در دانشگاه استونی بروک ثبت نام کرد و یک سال بعدش با گرایش به موسیقی به عنوان عضو ارکستر سمفونی “راک لند” به اجرا پرداخت .
 آلیا صبور سه سال بعدش بود که مدرک لیسانس خود را از دانشگاه نیویورک گرفت و دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه درکسل، نیویورک شد . آلیا در ۱۸ سالگی مدرک دکترای خود را از دپارتمان تکنولوژی پیشرفته فوزیون در دانشگاه کانکوک سئول(Konkuk University) دریافت کرد و جوان ترین فردی بود که وارد دوره فلوشیپ پس از دکتری شد، او نشانگرهای سلولی خاصی را بر اساس تکنولوژی نانولوله ها ابداع کرد که در تحقیقات پزشکی کاربرد زیادی دارد.
فقط سه روز مانده بود نوزده ساله شود که برای تدریس در دانشگاه کنکوک ، سئول ، کره جنوبی پذیرفته شد .
 تا چندی پیش همان دانشگاه تدریس می کرد و در حال حاضر، ریاضی و فیزیک را در دانشگاه جنوبی ایالت نیواورلند تدریس می کند .
 او یکی از دلایل ترک دانشگاه سئول را مشکل سخن گفتن به زبان کره ای بیان کرده است.
برگرفته از خبرگزاری علمی و اطلاع رسانی دانانیوز